|
|
Wykonawcy:
- AMFC Vocal Consort - Warszawa, Pałac Kazimierzowski UW - Sala
Złota, dyr. Ryszard Zimak,
- Schola Cantorum Gedanensis - Gdańsk, Auditorium Novum PGd, dyr.
Jan Łukaszewski,
- Capella Cracoviensis - Kraków, Sala Obrad Urzędu Miasta, dyr.
Stanisław Krawczyński.
|
Dalsze zdjęcia i szczegółowe informacje na stronie http://www.nask.pl/koncert10lat/
Nagrania z koncertu dostępne są także na płycie CD (NASK 2001).
Przesyłanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym wymaga
izochroniczności, czyli gwarancji niewielkich i stabilnych opóźnień
w transmisji dźwięku i obrazu, do czego współczesny Internet nie
jest przystosowany. W przyszłości Internet będzie udostępniać
szerokie pasmo transmisyjne oraz będzie wyposażony w mechanizmy
gwarantujące jakość przesyłania stosowną dla różnych usług
(np. w zapowiadanej technologii MPLS - Multi Protocol Label
Switching). Sieć internetowa będzie
oznaczać pakiety etykietami nadającymi im priorytety w zależności od
charakteru usługi i będzie gwarantować odpowiednią jakość transmisji
na całej trasie. Dziś dla stworzenia takich warunków między
Warszawą, Krakowem i Gdańskiem zostały zestawione specjalnie
kanały ATM o przepustowości do 15 Mb/s do transmisji sygnału
wizyjnego i fonicznego. Urządzenia sieciowe zostały wyposażone
w kodery i dekodery wizji i fonii. Do udziału w eksperymentalnym koncercie
internetowym zostali zaproszeni zawodowi muzycy, którzy mieli możliwość
oceny warunków wspólnego muzykowania (muzyk-muzyk), jak również zdalnego
nauczania (mistrz-uczeń, dyrygent-zespół) za pośrednictwem Internetu.
Realizacja techniczna koncertu, podczas którego artyści w
różnych miejscach wspólnie wykonują jedno dzieło, z punktu widzenia
telekomunikacji nastręcza dwa problemy:
- problem realizacji połączeń audio i wideo pomiędzy
zespołami przy pomocy sieci teleinformatycznej;
- problem realizacji transmisji koncertu do Internetu i do
sieci telewizyjnej.
Pierwsze z tych zadań zrealizowane zostało za pomocą
wydzielonych kanałów w sieciach ATM zarządzanych przez NASK i
współpracujących operatorów (ACK Cyfronet w Krakowie i TASK w Gdańsku),
połączonych wybudowaną w ramach porozumienia POL34 szerokopasmową siecią
krajową ATM. Tak zrealizowana transmisja pokazała możliwości Internetu,
które dostępne będą po istotnym zwiększeniu przepustowości łączy oraz
wprowadzeniu w globalnej skali technologii MPLS i QoS (Quality of
Service), co będzie możliwe za ok. 3 - 4 lata.
Kanały ATM odzwierciedlają możliwe do zestawienia w ramach
MPLS ścieżki LSP (Label-Switched Path) w sieci IP. Transmisja
przez nie obrazu i dźwięku ma w obu technologiach takie same parametry,
gdyż kanały ATM są szczególnym przypadkiem ścieżki LSP, a ATM jest jedną
z podstawowych technologii wykorzystywanych przez MPLS.
Logicznie połączenia tworzyły trójkąt, którego wierzchołkami
były urządzenia w poszczególnych miastach (w Warszawie, Gdańsku i
Krakowie). Zakończenia połączeń zostały zrealizowane za pomocą koderów i
dekoderów firmy Fore oraz za pomocą przełączników ATM ze zintegrowanymi
koderami/dekoderami wizji i fonii firmy GDC.
Zestawione kanały miały przepustowość do 15 Mb/s, z czego
użyte zostało ok. 10Mb/s. Kodowanie sygnału wizyjnego odbywało się w
standardzie MJPEG, co zapewniło transmisji minimalne opóźnienie -
najważniejsze z punktu widzenia powodzenia eksperymentu. Realnie uzyskano
opóźnienia ok. 180 ms pomiędzy miastami w jedną stronę, z czego ok. 70 ms
zajmowało kodowanie i dekodowanie sygnału.
Równolegle do połączeń wizyjnych i fonicznych zestawione
zostały kanały łączące porty LAN przełączników ATM. Z uzyskanych połączeń
korzystał system telefonii internetowej firmy Cisco, służący realizatorom
koncertu do łączności technicznej podczas prób i koncertu.
Należy podkreślić, że łączność podczas trwania eksperymentu
realizowana była poprzez sieć służącą na co dzień do łączności
internetowej, w której jedynie zestawiono odpowiednie kanały (nie
przeprowadzano dodatkowych optymalizacji takich jak np. regulacja wielkości
buforów). Oznaczało to w szczególności, że w czasie
trwania koncertu mogły ulec pogorszeniu warunki pracy internautów
korzystających z sieci akademickich w całej Polsce. Udana realizacja koncertu
udowodniła konieczność rozbudowy obecnej struktury sieci i - co
najważniejsze - udowodniła, że dowolne
zasoby sieci można wykorzystać do rozwoju nauki i kultury.
Transmisja do Internetu realizowana była poprzez serwery z
odpowiednim oprogramowaniem należącym do Uniwersytetu Warszawskiego i
obsługiwanym przez ICM UW. Sygnał z tych serwerów przesyłany był do sieci
UW, a następnie odpowiednimi połączeniami udostępniany w całym Internecie.
Relację z koncertu transmitowano w dwóch wersjach językowych (polskiej i
angielskiej) z wykorzystaniem tłumaczenia symultanicznego.
Za realizację techniczną koncertu odpowiadają zespoły Naukowej i
Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) i Interdyscyplinarnego Centrum
Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW (ICM) przy udziale:
w Warszawie: Akademii Muzycznej im. F. Chopina, WARMAN-a (NASK) i
Agencji Widowisk TVP SA,
w Krakowie: Akademii Muzycznej, Akademickiego
Centrum Komputerowego CYFRONET AGH i Oddziału TVP SA w Krakowie,
w Gdańsku: Akademii Muzycznej, Politechniki Gdańskiej,
Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej (TASK),
Oddziału TVP SA w Gdańsku i Radia Gdańsk.
Znaczki dla organizatorów: niebieski i szary.
Zapraszamy także do obejrzenia
nagrań z koncertu
internetowego podczas 41.
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień -
Północ '98
|